Budowa obwodnicy Ciechanowca w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 690
UMOWA nr 06/2021 zawarta dnia 14 czerwca 2022 roku pomiędzy Skarbem Państwa/ Ministrem Infrastruktury a Województwem Podlaskim o udzielenie dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla zadania obwodnicowego pod nazwą:
„Budowa obwodnicy Ciechanowca w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 690”
Całkowita wartość zadania: 134 037 224,98 zł
Kwota dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg: 62 000 000,00 zł
Udział budżetu Samorządu Województwa Podlaskiego: 72 037 224,98 zł
Beneficjent: WOJEWÓDZTWO PODLASKIE
Podmiot Reprezentujący Beneficjenta: Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku
Okres realizacji Projektu: 06.2022 – 12.2025
Droga wojewódzka nr 690 łączy drogę krajową nr 63 w m. Czyżew z drogą krajową nr 19 w m. Siemiatycze i przebiega przez Ciechanowiec. W granicach miasta Ciechanowiec droga ta krzyżuje się z DW681 oraz drogami powiatowymi nr 2093B, 2094B, 2617B i 2077B, w związku z czym cały ruch tranzytowy prowadzony jest ulicami wewnętrznymi miasta, w ścisłym jego centrum, które posiada zwartą, historyczną zabudowę. Niekorzystne oddziaływanie ruchu, zwłaszcza ciężkiego na tą zabudowę, mało przejrzysty przebieg DW690 przez miasto, a także zagęszczenie skrzyżowań generujących liczne punkty potencjalnych kolizji to podstawowe przesłanki do budowy obwodnicy miasta.
Istniejąca droga wojewódzka nr 690 w przebiegu przez Ciechanowiec posiada klasę techniczną G, przekrój 1×2 pasy ruchu -szlakowy, półuliczny lub uliczny (obustronne krawężniki), jezdnię o szerokości 5,5-7,0m, na odcinkach w terenie zabudowanym jedno– i obustronne chodniki oraz przystanki komunikacji zbiorowej. Wloty dróg bocznych posiadają szerokości od 4,0 m do 7,0 m i nawierzchnie gruntowe, brukowe lub bitumiczne. Wody opadowe w terenie niezabudowanym odprowadzane są powierzchniowo do rowów przydrożnych, a w terenie zabudowanym do kanalizacji deszczowej.
Projektowana obwodnica przebiega przez obszary niezurbanizowane o zagospodarowaniu rolniczo – leśnym i płaskiej lub lekko falistej konfiguracji terenu. Jej początek przewidziano na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 694 i 690, które posiadają jezdnię bitumiczną i pobocza gruntowe w dobrym stanie technicznym. Istniejące odwodnienie tych dróg odbywa się powierzchniowo do rowów przydrożnych. Szerokość jezdni DW690 i DW694 wynosi 6,00 m, a przekrój dróg 1×2. Nie ma chodników i ścieżki rowerowej. Na końcu obwodnica włącza się do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 690 na odcinku Ciechanowiec – Malec, która w tym miejscu posiada jezdnię bitumiczną o szerokości 7,0 m oraz odsuniętą od jezdni ścieżkę pieszo-rowerową o szerokości 3,0 m.
Charakterystyka zadania:
- lokalizacja drogi – powiat wysokomazowiecki, gminy: Ciechanowiec i Klukowo;
- droga – wojewódzka Nr 690 Czyżew – Ciechanowiec – Siemiatycze, klasa G, kategoria ruchu: jezdnia główna – KR5, wloty dróg bocznych – KR3, nacisk pojedynczej osi 115 kN;
- łączna długość 8 881 m od km 18+873 do km 27+754;
- przekrój jednojezdniowy – 1×2;
- szerokość jezdni głównej – 7,00 m, na obiektach mostowych szerokość jezdni głównej – 8,00 m, na skrzyżowaniu z DP2077B jezdnia główna poszerzona do 10,50 m
- szerokość ścieżki pieszo-rowerowej – 3,00 – 4,50 m;
- szerokość gruntowych poboczy 1,50 m;
- obiekty inżynierskie:
- Most M1 na rzece Ciek spod Klukowa w km 19+374,00
Klasa obciążenia A, dł. 15,40m, szer. 14,50m, szer. jezdni 8,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m; - Most M2 na rzece Nurzec w km 23+354,25
Klasa obciążenia A, dł. 109,60m, szer. 14,50m, szer. jezdni 8,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m, skrajnia 4,50m; - Most M3 na rzece Ciek A w km 23+959,14
Klasa obciążenia A, dł. 11,64m, szer. 25,80m, szer. jezdni 8,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m; - Przepust P1 w km 20+955
Klasa obciążenia A , dł. 18,50m, szer. 1,84m, wys. 1,39m, szer. jezdni 7,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m; - Przepust P2 w km 21+633,50
Klasa obciążenia A , dł. 21,50m, szer. 1,84m, wys. 1,39m, szer. jezdni 7,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m; - Przepust P3 w km 21+949,50
Klasa obciążenia A , dł. 19,00m, szer. 1,84m, wys. 1,39m, szer. jezdni 7,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m; - Przepust P4 w km 22+660
Klasa obciążenia A , dł. 18,50m, szer. 1,84m, wys. 1,39m, szer. jezdni 7,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m; - Przepust P5 w km 22+977
Klasa obciążenia A , dł. 26,00m, szer. 3,49m, wys. 2,27m, szer. jezdni 7,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m; - Przepust P6 w km 24+927
Klasa obciążenia A , dł. 19,00m, szer. 1,84m, wys. 1,39m, szer. jezdni 7,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m; - Przepust P7 w km 27+060
Klasa obciążenia A , dł. 23,00m, szer. 2,10m, wys. 1,45m, szer. jezdni 7,0m, szer. ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego 3,0m;
- Most M1 na rzece Ciek spod Klukowa w km 19+374,00
(w związku z tym, iż dokumentacja projektowa wymaga aktualizacji podane parametry obiektów mogą ulec zmianie)
- skrzyżowania z innymi drogami:
- kategoria wojewódzka:
DW 694 – klasa G
DW 681 – klasa G - kategoria powiatowa
DP 2617B – klasa Z
DP 2077B – klasa Z - kategoria gminna
DG 108063B – klasa D
DG 108855B – klasa D
- kategoria wojewódzka:
Planowany zakres robót budowlanych:
- usunięcie humusu,
- wycinka drzew i krzaków kolidujących z budową drogi,
- rozbiórka istniejących elementów zagospodarowania kolidujących z budową drogi,
- budowa obejścia miasta Ciechanowiec w celu ominięcia terenu zabudowanego o parametrach drogi klasy G (główna) i nośności 115kN na odcinku od km 18+966 do km 27+675 (osie skrzyżowań),
- budowa ścieżki rowerowej z dopuszczeniem ruchu pieszego na całej długości obwodnicy,
- budowa drogowych obiektów inżynierskich,
- budowa chodników na obiektach inżynierskich,
- budowa płotków naprowadzających zwierzęta na przepusty w postaci ramp betonowych,
- budowa ogrodzeń naprowadzających zwierzęta do przejść w postaci ogrodzeń z siatki przy proj. mostach,
- budowa systemu odwodnienia korpusu drogowego wraz z odprowadzeniem wody,
- budowa zjazdów indywidualnych i publicznych,
- budowa skrzyżowań z drogami,
- rozbiórka i budowa sieci telekomunikacyjnej kolidującej z inwestycją,
- rozbiórka i budowa sieci wodociągowej kolidującej z inwestycją,
- budowa kablowych linii oświetlenia ulicznego,
- budowa stacji pogodowej,
- budowa kablowych linii zapomiarowych do zasilania stacji pogodowej,
- budowa odcinków zastępczych kablowych linii elektroenergetycznych SN,
- budowa odcinków zastępczych napowietrznych linii elektroenergetycznych nn,
- budowa odcinków zastępczych napowietrznych linii elektroenergetycznych SN,
- budowa kanału technologicznego,
- budowa szafek oświetlenia ulicznego,
- zabezpieczenie uzbrojenia kolidującego z inwestycją,
- zagospodarowanie zieleni w granicach projektowanego pasa drogowego,
- wyposażenie ulicy w oznakowanie pionowe i poziome,
- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu.